sabato 6 dicembre 2008

Gatto alla Vicentina o Gato ala Visentina



El gato


Antichissima ricetta , in uso soprattutto per la  cronica miseria e fame delle classi più povere.  È un piatto che si mangiava non solo nel vicentino, ma anche nel veronese e in buona parte del Veneto. Negli anni settanta ebbi modo di sentire personalmente, da un ex sindaco di San Giovanni Lupatoto: “da giovane gh’era una fame da lupi, che ho magna tanti di quei gati da guersere una macchina”.
Per la nostra morale e con la pancia piena tale ricetta non è più accettata; e viene riproposta solo come aneddoto, almeno cosi spero.
Devo dire che dopo l’introduzione dell’euro, la popolazione dei gatti randagi nella zona di Verona dove abito, è notevolmente diminuita, me lo hanno   confermato,  alcuni titolari di  generi alimentari,  e naturalmente  le gattare. Non vorrei che la ricetta  stesse ritornando in auge.
Ecco riproposta in dialetto vicentino de socca, in  quasi veronese  e in italiano

L’ARTE DE METER SU’ EL GATO
Voialtri giovani non conossì il signifato de la parola fame ‘desso ndè magnare da mecdonal….ghe xè i tramezzini el fasfud….quando che mi avevo la vostra età e la fame bateva non ghe gera santi! Bisognava indistriarse….e tuto quelo de commestibile che capitava a tiro….. finiva in tecia. Dimostrassione la riceta che segue, e…..

NON STE’ FARE I MONE”…..el xè solo un esempio.
Noaltri Vicentini semo ciamà “magnagati”, ma la stragrande majoransa, sopratuto voialtri giovani, no ga mai vudo el piasser de sajare sto “felino tanto gustoso.
Se sa che d’inverno el zè pi’ grasso ch’in tutte le altre stajon de l’ano, e se dise che questo sia el momento pi propissio par meterlo in tecia.
Serta zente la dise ch’el ghe fa stomaco, e serta altra, che no la sa cossa fare tuto el tempo, che zè da barbari magnare ste creature.
In efeti le ze bestie pitosto birbe; tuti i dise che i ciapa i sorzi, gnente vero: sti lazaroni i ronfa di e note e con te giri l’ocio zè zà spario el polastro curà e pronto da meter in tecia.
Sensa parlare dei pori oseleti e dee risardole che i brincà in primavera e d’istà, tute pore bestiole che magna bai e che ghe fa ben ala campagna.
I sorzi ormai no se preocupa pi’ dei gati nostrani, i pole nare in giro dove che i vole stasendo solo tenti ale machine che core in strada che zè l’unica roba che podaria coparli.
Ma tornemo al nostro “sogeto” che gavemo lassà pojeare on fiatin massa.
Se gavì deciso de farlo in tecia, ocore prima de tuto che serchè de vedare qualo ch’el zè quelo pi’ in carne, sperando de intivarghene uno che n’ol gà superà i do ani de età e che la so parona ve gabia fato un dispeto tempo indrio.
Na bona matina tolì su el sc-iopo e vè fora bonora, disendo in casa che ‘ndè a ciapre un bigolo di aria fina.
Mejo de tuto saria che avesse fato ‘na nevegada de quee che resta par tera quindase dì.
Apena ca lo ociè fè finta de non vedarlo, scondive de drio un canton, carcghè el sc-iopo e fè queo che gavì da fare.
Portevelo casa dentro ‘na sporta, par strada saudè tuti par no’ destar sospeti.
Na volta casa ndè in tel l’orto tachè el “sogeto” a un palo verzighe la panza tirè fora le buelè tenendo da parte el figà. Tajeghè la testa e deghea al can.
Scavè ‘na busa nea neve, metigheo dentro e po’ coversila de novo.
Metì in giassara el figà dentro ‘na scuela e po’ laveve ‘e man come Ponsio Pilato e po’ da l’osto a bèvarve un goto.
Al sabo confession e la domenega a messa a tore la Comunion !
Lassè el nostro soto ‘a neve par oto giorni, stasendo tenti che el sia ben coverto e el can sia sempre ligà ala cadena.
Dodase ora prima di meterlo in tecia, tiralo fora dala busa e dopo che l’è diventà tenero, pelélo, lavélo puito, lassàndolo po’ tacà a sgiossàrse.
Félo a tocheti e metili in te ‘na piana co ‘na siola, ‘na carota, ‘na gamba de seino, on spigo o do de ajo, el tuto trità,trèghe drento anche do foje de doraro qualche gran de pévare e quatro-cinque de denévre, on spisegon de droghe e quanto sale che basta.
Neghélo de vin bianco pitosto seco e metilo soto la moscarola in caneva a marinarse par tuta la note.
La matina drio scolè i tochi de carne dal vin, sughéli puito e féli rosolare in un antian co’n poco de ojo.
Co’ i gà ciapà colore cavèli via da l’onto e vodè fora quelo che zè restà, pestè fina na siòla, un pugneto de parsimolo e un spigo de ajo, po’ metì tuto in te l’antian co’ na s-cianta de buro e ojo zòntandoghe dele fojete de salvia e un rameto de rosmarin. Lassè sfritegare e po metì dentro i tòchi.
Dopo diese minuti butéghe insima quatro-sinque pomodori pelà o se no un poca de conserva.
Missiè col scudiero de legno, zontéghe un bicere de vin bianco e uno de rosso, metighe su el covercio e fè cusinare par un’ora e mesa, bagnando col brodo se se dovesse sugare massa.
Ala fine uniche el figà trità, metì tuto sol paito col so pocieto e portè el piato in tola co’ la polenta calda.


IN  QUASI VERONESE
Se gavi deciso de farlo in tecia, ocore prima de tute che serche’ de vedare  qualo ch’el ze’ quelo pi’ in carne, sperando de intivarghene uni che nol gai  superà i do ani de età e che la so parona la ve gabia fato on dispeto tempo  indrio.
Na bona matina tolì su el s-ciopo e ve’ fora bonora, disendo in casa  ca ve ciapare on bigolo de aria fina. Mejo de tuto saria ch’el di prima avesse fato na bela nevegà da quela che resta par tera quindase dì.
Apena ca ociè el gato in parola fe finta de gnan vedarlo; scondive de drio on canton, carghè el s-ciopo e fe quelo che gavi da fare. Portevelo casa rento la sporta de la spesa, par strada saludè tuti e a chi che ve domanda cossa ca gh’in fe’ del s-ciopo, disighe ca si na’ a trarghe a on pantegan.
Na volta riva’ casa sare’ ben el cancelo, ne’ in te l’orto e pichè su s’on palo el gato, verzighela pansa cofa’ on conejo e tireghe fora tute le buele teghendo da parte el figà. Tajeghe via la testa e deghela al can.
Scavè desso na busa ne la neve, metive rento el gato e po coersila da novo. Ve’ in casa, metì in giassara el figà del gato in na scudela e ve’ in seciaro a lavarve le man fa Ponsio Pilatoe po da l’osto a bevarve un goto.  Al sabo ve confessarve e la domenega a tore la Comunion!
Lasse’ el gato soto la neve par oto giorni, stasendo sempre tentich’el sia ben coerto e ch’el can resta ligà a caena.
Dodase ore prima de metarlo su in tecia tirelo fora da la busa e ch’ol ze’ deventa’ tenaro, pelelo e lavelo puito, lassandolo po’ taca’ a sgiossarse. Felo a tochiti e metili in ona piana co na siola, na carota, na gamba de seino, on spigolo o do de ajo, el tuto trità, treghe rento anca do foje de doraro qualche gran de pevare e quatro-sinque de denevre, on spisigon de droghe e quanto sale ch’el basta. Neghelo de vin bianco pitosto seco e desso metilo in te la moscarola in caneva a marinarse par tuta la note.
La matina scole’ i tochi de carne dal vin, sugheli puito e feli rosolare in onantian co’n poco de ojo.  Co’ i ga’ ciapa’ a colore caveli via da l’onto e vode’ fora quelo che ze resta’, peste’ fina na siola, on pugneto de parsimolo e on spigolo de ajo, po meti’ tuto ne l’antian co’ na s-cianta de buro e ojo zontandoghe dele fojete de salvia e on rameto derosmarin.
Lasse’ sfritegare e po meti’ rento i tochi de gato. Dopo diese minutibuteghe insima anca quatro-sinque pomodori pela’ pena verti, o se no on poca  de conserva.
Missie’ col guciaro de legno, zonteghe on biciere de vin bianco e uno de rosso.
Metighe su el coercio e fe’ cusinare par on’ora e mesa  do’, bagnando co del brodo se se suga massa. A la fine unighe el figa’ trita’, meti’ i tochi de gato col so pocieto sol piato e porteli in tola compagnandoli co’ lapolenta calda.
Disighe ch’el ze conejo nostran, sleva’ a erba e farinasso e vedari’ che rassa de figuron che fari’.
Co’ i ga ben magna’ e bevu’, servighe, insieme co la graspeta, la novita’…..
Questa ricetta e’ stata tratta da `La Cucina Vicentina’ di Amedeo Sandri e Maurizio Fallopi,

PER GLI ITALIANI  ECCO LA TRADUZIONE IN TALE LINGUA
Se avete deciso di farvi un buon gatto alla vicentina, occorre che nel vicinato ve ne sia uno  bello grasso, e non più vecchio di due anni, ma sopratutto che la sua padrona via abbia fatto un bel dispetto tempo addietro
Un buon mattino prendete il fucile e andate fuori presto, dicendo a casa che andate a prendere un poco d’aria. Meglio sarebbe che il giorno prima ci avesse fatto una bella nevicata, di quelle che rimangono per terra per quindici giorni.
Appena vedete il gatto in questione, fatte finta di non vederlo; nascondetevi dietro a un angolo, caricate il fucile, e fatte quel che dovete fare. Portatevelo a casa dentro la borsa della spesa; per strada salutate tutti, e a chi vi domanda cosa fatte col fucile, ditegli che andate a tirare a un topo.
Una volta arrivato a casa, chiudete bene il cancello, andate nell’orto e appendete il gatto su di un palo. Apriteli la pancia come si fa a un coniglio, e tirategli fuori tutte le budella, tenendo da parte il fegato. Tagliategli via la testa e datela al cane.
Scavate adesso una buca nella neve, mettetevi dentro il gatto e poi copritela di nuovo. Andate in casa, mettete nel frigo il fegato del gatto in una scodella, e andate in gabinetto a lavarvi le mani come Ponzio Pilato; e poi in osteria a beverci un bicchiere. Sabato andate a confessarvi, e domenica andate a prendere la Communione!
Lasciate il gatto sotto la neve per otto giorni, stando sempre attento che sia ben coperto e che il cane resti legato alla catena. Dodici ore prima di metterlo in padella, tiratelo fuori dalla buca; e, quando sará tenero, pelatelo e lavatelo bene, lasciandolo un poco appeso a sgocciolare.
Fatelo in pezzetti e metteteli in una padella con una cipolla, una carota, una gamba di sedano, uno spigolo o due di aglio, tutto tritato. Aggiungete anche  due foglie di alloro, qualche grano di pepe e quattro, cinque di ginepro, un pizzico di spezie e quanto sale che basta.
Annegatelo nell’ vino bianco piuttosto secco, e poi mettetelo in una moscarola in cantina a marinarsi per tutta la notte.
Al  mattino scolate i pezzi di carne dal vino, asciugateli bene, e fateli rosolare in un tegame con un poco d’olio.
Quando avranno preso colore, tirateli fuori dal unto e vuotate fuori quel che resta. Pestate finamente una cipolla, un pugnetto di prezzemolo e un spigolo d’aglio, poi mettete tutto nel tegame con un poco di burro e olio, aggiungendovi delle foglioline di salvia e un rametto di rosmarino. Lasciate sofriggere e poi mettetevi dentro i pezzi del gatto.
Dopo dieci minuti buttategli sopra anche quattro, cinque pomodori pelati appena aperti, oppure un poco di conserva. Mescolate con il cucchiaio di legno, e aggiungetevi un bicchiere di vino bianco e uno di rosso. Metteteci sopra il coperchio e fate cucinare per un ora e mezza o due, bagnando con del brodo se si asciuga troppo.
Alla fine, uniteci il fegato tritato. Mettete i pezzi di gatto nel piatto, con il suo sugo, e portateli a tavola accompagnatoli con polenta calda.
Dite  che é coniglio nostrano, allevato a erba e farinaccio, e vedrai che razza di figura che ci farai.
Quando avranno ben mangiato e bevuto, servitegli, assieme col grappino,  LA NOVITA’…..



22 commenti:

RobbieB ha detto...

Orpo, e no i te gà gnancora scancelà? No te savevi che parlare de gati in tecia non se pole?
Forse te si ancora qua perché ti te disi antian, e solo ti mi e me zia savemo cosa che vol dire.

Unknown ha detto...

Che sganne fioi!
La ricetta tratta da “La Cucina Vicentina” di Amedeo Sandri e Maurizio Fallopi.
Spetando la prima neve! :)

Claudio Bonilauri ha detto...
Questo commento è stato eliminato dall'autore.
Anonimo ha detto...

...te invece sei figo perché fai l'analista finanziario, neh, Claudio?

Anonimo ha detto...

mmh... buono ;)
da un punto di vista esclusivamente nutrizionale,che differenza c'e' fra gatto e maiale o vacca?
dai che scherzo!!

Anonimo ha detto...

A Bonilauri gli piacciono le nutrie,guardare il suo gruppo facebook se sei di Correggio.

Anonimo ha detto...

Caro Morello e' meglio tacere e lasciare il dubbio, piuttosto che parlare e dare a tutti la conferma che si e' un minchione

Antenore ha detto...

Purtroppo la dilagante scemenza dominante ha fatto dichiarare il prelibato gatto cibo proibito, ma quando i cinesi avranno conquistato il mondo ritornerà legale ammanire il felino a tavola. Bon appetit

Anonimo ha detto...

Chi sarebbe Morello ? Non vedo nessun messaggio di Morello

Anonimo ha detto...

Attenti! Se il gatto fa miao vuol dire che è poco cotto

Unknown ha detto...

Semplicemente vai a fare in culo

Anonimo ha detto...

Non ho ben capito l'ultimo concetto!

Anonimo ha detto...

Non lo digerisco bene, il gatto. Ma è moto meglio del coniglio.

Unknown ha detto...

Non ho capito bene chi dovrebbe andare a fare in culo

Unknown ha detto...

A venezia i xe ga magna tutti i gatti. I xe pieni de sordi come non mai i ghe entra in casa .

Unknown ha detto...

Sorci

Anonimo ha detto...

Magari il giorno dopo il padrone del gatto spara a te perché i maiali hanno fame...����

Anonimo ha detto...

Gran ricetta. L'ho fatta per l'onomastico di mia nonna ed è venuto bene. Un filo acido, forse abbiamo sbagliato il vino.

Anonimo ha detto...

Una buona ricetta che si può applicare anche ad un diverso tipo di carni , sempre seguendo il propio "credo religioso o culturale " .
P.S.
non penso che oggi come oggi le loro carni abbiano lo stesso autentico sapore dato che si nutrono di preparati industriali . 🤨

Anonimo ha detto...

Giusto

Anonimo ha detto...

Bona idea per el gato vecio quando tirera' le cuoia. Se galina vecia fa buon brodo, micio vecio non sara' da meno.

Anonimo ha detto...

Ricetta geniale!